גג רעפים חשוף

איך לבחור מערכת גילוי אש בבית מעץ

אש היא אחד הסיכונים המשמעותיים ביותר שיש. הנזק משריפה עלול להיות חמור במיוחד, גם לרכוש וגם לחיי אדם, ולכן שילוב מערכות גילוי עשן וכיבוי אש הוא מרכיב חשוב בבניית בית מעץ חדש. כאן בעמוד תמצאו מידע מפורט בנושא, ואתם מוזמנים כמובן ליישם את ההמלצות שלנו כדי להיות בטוחים באמת.

לפרטים נוספים ויעוץ חינם השאירו פרטים 🏡

מה קובעות התקנות של הרשות הארצית לכבאות והצלה?

כדי לקבל היתר אכלוס, הידוע גם כטופס 4, נדרשים שלל אישורים. אחד מהם הוא של הרשות הארצית לכבאות והצלה, שמחייבת התקנת אמצעים שונים בכל מבנה לצורך התמודדות אוטומטית ראשונית עם שריפות, עוד לפני הגעת לוחמי האש.

המפרט המחייב משתנה בהתאם לסוג המבנה. שתי הקטגוריות הרלוונטיות עבור בניית בית הן "בית חד משפחתי ודו משפחתי", ו"בית עם עד 2 קומות מעל מפלס הקרקע הנתון לסיכון אש". באופן טבעי ברוב המקרים בניית בית חדש כפופה לכללים בקטגוריה הראשונה, אבל בכל מקרה מי שקובעת היא כמובן הרשות הארצית לכבאות והצלה.

עבור בית חד משפחתי או דו משפחתי, הדרישות של הרשות ביחס למערכת לגילוי אש ועשן הן: מטפה, גלאי עשן וגלגלון. בבית שנתון לסיכון מתווספת על כל הנ"ל דרישות נוספות ובהן ספרינקלרים. 

מרכיב נוסף הוא שימוש במוצרים חוסמי אש בהתאם לת"י 2174. כמו כן חובה לוודא שניתן יהיה לפתוח כל דלת בבית גם ללא מפתח לטובת מילוט מהיר במידת הצורך, ולהציג אישורים רלוונטיים ביחס לתקינות מערכת החשמל בהקשר של בטיחות אש.

איפה חובה להתקין גלאי עשן?

על-פי דרישות רשות הכבאות וההצלה, גלאי עשן יותקנו בכל אחד מהחדרים המשמשים לשינה. גלאי עשן הם הבסיס של מערכות לגילוי אש, ולכן כדאי לשקול להוסיף אותם גם במקומות נוספים בבית, כדי להגביר את רמת הביטחון האישי למקסימום האפשרי. בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם מומחה בתחום כדי לפרוס נכון את הגלאים, וגם כדי לבחור את הדגם האידיאלי בהתאם לתכנון הפנימי של הבית.

ציוד כיבוי האש הנחוץ בבתים פרטיים

בכל בית חובה כאמור להציב מטפה וגלגלון. המטפה הוא מטפה אבקה במשקל 3 ק"ג, כשבבתים גדולים במיוחד מומלץ לשקול להוסיף עוד מטף, כך שבכך מקרה הפריט הזה, שמהווה למעשה את קו ההגנה הראשוני בפני התפשטות שריפה, יהיה בהישג יד מידי.

הגלגלון הדרוש הוא בקוטר של ¾ צול ובעל מזנק צמוד. התשתית חייבת להיות צינורות מתכת. ספרינקלרים אינם חובה, אלא אם כן הבית מוגדר ככזה שנמצא בסיכון, אבל הם מהווים אמצעי חשוב בהגנה מפני אש ולכן יש מי שמתקינים אותם מתוך תחושת אחריות, גם אם אין חובה חוקית. בחירה מושכלת של מערכות כיבוי אש מתבצעת בעזרת מי שזו המומחיות שלו.

תזמון התקנת מערכות גילוי העשן וכיבוי האש בפרויקט

התקנת גלאי העשן תיעשה עוד לפני שלב הגמר. אם בחרתם להציב ספרינקלרים, הפריסה שלהם והחיבור לצנרת ייעודית עבורם יתבצעו במקביל לפריסת צנרת המים הכללית של הבית. בדרך זו מובטחת התקנה מדויקת ויעילה, כך שהשלמת הבנייה לא תתעכב ולא יהיה צורך בפעולות כפולות. חשוב להפקיד את הנושא הקריטי הזה בידיים מקצועיות, של מומחה בנושא מערכות הגילוי והכיבוי.

 

מאמר נכתב ע"י חברת אמין אש – מתקינה מערכות לכיבוי אש בטיחותיות מקצועיות ניסיון למעלה מ-30 שנה.