צילום בתי עץ ומבני ציבור

צילום הוא כלי רב עוצמה שהוא יותר מתיעוד בלבד. הוא לוכד את מהות החלל, מספר סיפורים דרך העדשה. כשמדובר בבתי ספר, גני ילדים, אולמות ספורט, מוזיאונים ומבני ציבור אחרים – יש לצילום תפקיד מכריע בהצגת סביבות אלו בדרכים המהדהדות את המשתמשים בהם. צילומים אלה אינם רק תיעוד חזותי – הם חלונות לאווירה, לפונקציונליות ולרוח החללים הללו. והם משמשים כלי מצוין ללימוד ארכיטקטורה. אז איך עושים זאת נכון?

מבני הציבור כוללים מגוון רחב מאוד של יצירות ארכיטקטוניות – רבות מהן מרשימות מאוד ומבטאות את חוד החנית של העיצוב האדריכלי, כולל שימוש בצורות, בחומרים ובחיבורים סביבתיים שהופכים אותם ליצירות אמנות לכל דבר. אחד הגורמים המלווים את העיצוב האדריכלי הוא הצילום של המבנים, שנעשה על ידי צלם אדריכלות מומחה.

צילום צימרים ובתים מעץ

בתים מעץ הם סוג נוסף של מבנים שנועד לכמה מטרות. בית מעץ יכול לשמש למורות פרטיות, כלומר בית פרטי. עם זאת זה יכול להיות גם מבנה ציבורי, למשל בית שבנוי מעץ ומשמש כצימר לציבור המבקרים. צילום צימרים יכול להתבצע בצורה דומה לצילום אדריכלי אבל עם דגשים אחרים. למשל במקרה של בית אירוח, חשוב להעביר בתמונות את האווירה, וזאת כדי למשוך את המבקרים. למשל אפשר לצלם את כל היתרונות של המקום, למשל בריכה או סאונה/ג'אקוזי, סלון מפואר ונעים, קמין עם אש, ריהוט מעץ או פרטי אמנות מיוחדים. כל אלה יכולים להיות בצימר שנועד לציבור או בבית פרטי של מישהו. עבודות עץ לצד הבריכה וכל עבודות נגרות שנמצאות לצד בית פרטי כסוג של אדריכלות נוף גם אותם צלם אדריכלי צריך לתעד.

סוגי מבנים ציבוריים

בתי ספר: יותר מסתם כיתות

צילום בתי ספר דורש הבנה של טבעם הרבגוני: בתי ספר הם מוקדים של למידה, צמיחה וקהילה. לכידת המהות הזו כוללת יותר מסתם צילום בכיתות ריקות. הצלם צריך להתמקד באינטראקציות, בחיי התלמידים ובארכיטקטורה שנועדה להקל את הלמידה ולשמש בית לתלמידים במשך שעות ארוכות. צלם אדריכלות יכול לתעד את החוץ של בית ספר וצלם עיצוב פנים יתעד את הפנים, כאשר השילוב בין השניים גם אפשרי.

גני ילדים: עולם מרתק

גני ילדים הם מקומות שבהם הזאטוטים מתחילים את דרכם החינוכית. לכן חללים אלה נועדו להיות בטוחים, מרתקים ומעוררי עניין. צילום בגני ילדים צריך להדגיש את הסביבה המשחקית והמטפחת. צילומי תקריב של פעילויות ילדים, תפאורה בהירה וצבעונית, והסידור המתחשב של חומרי הלמידה – כל אלה תורמים ליצירת תמונה מזמינה של חינוך לגיל הרך וצלם עיצוב פנים מקצועי שם לב לדברים האלה בתיעוד פנים.

אולמות ספורט: אנרגיה ותנועה

אולמות ספורט הם זירות של פעילות גופנית, עבודת צוות וספורט. לכידת האופי הדינמי של חללים אלה כרוכה בהתמקדות בתנועה ובאנרגיה. צילומי אקשן של ספורטאים בתנועה, עוצמת המשחק והאחווה בין חברי הקבוצה הם מרכיבי מפתח. בנוסף, ניתן להדגיש מאפיינים אדריכליים כגון המתאר, התאורה ואזורי הישיבה של הצופים כדי להראות את הפונקציונליות והעיצוב של אולם הספורט לכן צילום אולמות ספורט מוגדר כצילום אדריכלי שנעשה ע"י צלם אדריכלות ולרוב יש מעט אלמנטים של עיצוב פנים כמו בדירות ובתים פרטיים

מבני ציבור: מרכזים של חיי קהילה

מבנים ציבוריים כמו ספריות, מרכזים קהילתיים ובתי עירייה הם בעלי תפקיד מרכזי בחיי הקהילה. הם משמשים כמתחם למגוון רחב של פעילויות ואירועים. צלמים צריכים ללכוד גם את היופי הארכיטקטוני וגם את האינטראקציות היומיומיות שמתרחשות במרחבים אלה. זה יכול לכלול צילומים של אנשים המשתמשים במתקנים, אירועים קהילתיים והפרטים האדריכליים שהופכים את הבניין לייחודי (הדוגמה הטובה ביותר מהזמן האחרון היא הספרייה הלאומית החדשה בירושלים).

מוזיאונים: ארכיטקטורות ייחודיות

המוזיאונים – כבתים של יוצרים ויצירות –מביאים מטבעם את האמנות גם לעיצוב שלהם, כאילו היו עוד פסל מיוחד במינו, כראוי למקום שמארח דרך קבע ציורים, פסלים ומיצגים. כך, למשל, האגף החדש של מוזיאון תל אביב מורכב בצדו החיצוני ממשולשים, מרובעים ומלבנים מוטים, במקום להיות עוד "קופסה" – הוא מורכב מצלעות בכיוונים ובזוויות שונות, וגם פנים המבנה בנוי מפלסים שונים המשתלבים אלה באלה ויוצרים קומבינציות חזותיות מרהיבות – ומכאן גם שהוא קורא לצילום ייחודי המבטא את המורכבות והעניין שלו תוך שימוש במשחקי אור וצל. צילום פנים של מוזיאונים יחשב עדיין כצילום אדריכלות פנים למרות אלמנטים שונים של עיצוב שקיימים במקום

טיפים לצילום אפקטיבי של מבני ציבור

תאורה: אור טבעי הוא לעתים קרובות האפשרות הטובה ביותר ללכידת חללים פנימיים, מכיוון שהוא מספק תאורה רכה ואחידה. עם זאת, במקרים שבהם האור הטבעי אינו מספיק, שימוש בציוד תאורה נוסף יכול לסייע במניעת צללים קשים וחשיפת יתר. רוב צלמי האדריכלות מעדיפים לצלם באור טבעי ככל האפשר, תוך התייחסות לשעה הנכונה לצילום כדי להחמיא לאובייקט המצולם. כך, למשל, לכידת אור טבעי בזווית של 45 מעלות על פני גובה הבניין מחיה את פני השטח, ומנצל את הצללים כדי להעניק את תחושת הממדים. לעתים צלמי אדריכלות משתמשים בכמה חשיפות שונות של אותו אובייקט ובעזרת תוכנת עריכה יוצרים טווח גדול יותר של רמות תאורה בתצלום אחד. צלמים רבים משתמשים בפילטרים מקטבים כדי להגיע לצבע רווי יותר וקונטרסטיות גדולה יותר.

קומפוזיציה: תשומת לב לקומפוזיציה יכולה לעשות הבדל משמעותי בין אם מדובר בצילום אדריכלות ובין אם זה עיצוב של בית פרטי שמצולם ע"י צלם עיצוב פנים. שימוש בטכניקות כמו חוק השלישים (כלל האצבע בתחום הקומפוזיציה שקובע כי אם נחלק ציור/צילום ל-9 מלבנים שווים – נושא התמונה צריכים להיות באחת מארבע נקודות המפגש של הקווים), קווים מובילים (ניצול קווים טבעיים בנוף המצולם/מצויר כדי למשוך את תשומת ליבו של הצופה לנושא המרכזי, או כדי ליצור בו ריגוש) ומסגור (כיצד לתחום את היצירה כדי להדגיש אובייקטים שהיוצר רוצה למקד בהם את תשומת לב הצופה) – כל אלה יכולים לעזור ביצירת תצלומים מושכים ומאוזנים מבחינה ויזואלית. נושא הקווים משמעותי במיוחד במבני ציבור, שכן הארכיטקטורה המודרנית מבוססת על קווים שחורגים מהריבוע הרגיל ולפיכך יש לתפוס אותם בזווית שמאדירה ומבליטה אותם. ועדיין, למרות המבנים הלא שגרתיים, שמירה על מבנה תצלום פשוט המדגיש את הקווים יוצרת צילום קל יותר לעיכול מבחינת הצופה.

תזמון: השעה ביום יכולה להשפיע על "מצב הרוח" של הצילומים ועל הגדרת המבנה בתוך הסביבה שלו. התאורה מוקדם בבוקר או בשעת אחר צהריים מאוחרת, המכונה "שעת הזהב", מספקת אור חם ורך שיכול לשפר את האווירה של החלל. תאורת צהריים ניגודית יוצרת צללים חדים שיכולים להבליט שברים מיוחדים בארכיטקטורה.

דמויות: הכללת אנשים בצילומים יכולה להחיות את המרחב, לספק הקשר ולהראות כיצד משתמשים בסביבה. צילומים טבעיים (כאלה שבהם לא מעמידים את המצולמים באופן מכוון מול המצלמה) לרוב לוכדים את המהות האמיתית של אינטראקציות בתוך החלל. כמו כן, בצילומי פנים גם נהוג לכלול אנשים ובהרבה מקרים מטשטשים את תנועה האדם, ולפעמים חד, בין אם זה בעל הדירה או מעצב פנים.

פרטים: התמקדות בפרטים קטנים, כמו פינת קריאה מסודרת בספרייה או המאפיינים האדריכליים המורכבים של מבנה ציבור, יכולה להוסיף עומק לתיאור הכולל. צלם עיצוב פנים שם לב לפרטים הקטנים שעוצבו ע"י אדריכל או מעצב פנים ומשתמש בעדשות תקריב /חצי תקריב כדי לתעד אותם.

מטרותיו של צילום מבני ציבור

מובן שכל צילום אדריכלי נועד לשקף בצורה הטובה ביותר את הרעיון והכוונה של האדריכל, וככזה לשמש ככלי שיווקי של הפרויקט והמעצב/אדריכל. בה בעת, צילום אדריכלי נועד לשמש ככלי ללימוד ארכיטקטורה עבור סטודנטים – הדגשת קווים ייחודיים של המבנה וכיצד הם משרתים את תפקידו של אותו מבנה. פעמים רבות המבנה משתלב בסביבתו, ולפיכך חיוני לצלם אותו כך שיהיה ברור הקשר בין השניים.

יש הבדל בין צילום אדריכלות לצילום נדל"ן (מגורים, משרדים, מרכזים מסחריים וכו'). בעוד הראשון אמור להתמקד באסתטיקה של המבנה, ולפיכך בדרך כלל מצולם בזוויות שיבליטו את הייחוד שלו על ידי צלמי אדריכלות מתמחים. לכן בצילום אדריכלות מקובל שימוש נרחב בעדשות ייעודיות של אדריכלות שיש לצלם אדריכלות רציני, זוויות רחבות שמעניקות עומק שדה גדול ומראות את הבניין בשלמותו ועדשות תקריב לפרטים ייחודיים של מבנה. לעומת זאת, צילום נדל"ן נועד למכירת הפרויקט ולפיכך צריך להבהיר את גודל המבנה, הרכבו, מבנה החלל הפנימי של הדירות/משרדים, וכו', והוא מתאפיין גם בצלמי עיצוב פנים מתמחים ובמקרה זה מוקדש מעט זמן לצילום ולעריכה.

צילומים באיכות גבוהה של בתי ספר, גני ילדים, אולמות ספורט, ספריות, מוזיאונים ומבני ציבור אחרים יכולים לשרת כמה מטרות: הם יכולים לשמש לקידום מכירות, אתרי אינטרנט ומדיה חברתית, כדי לעזור למשוך תלמידים פוטנציאליים, הורים וחברי קהילה. יתרה מכך, הם משמרים זיכרונות ומתעדים את התפתחות המרחבים הללו לאורך זמן.

צילום מרחבים ציבוריים הוא אמנות הדורשת עין חדה לפרטים, הבנת הסביבה ותשוקה לספר סיפורים. על ידי לכידת המהות של החללים הללו, צלמים יכולים ליצור תמונות שלא רק מתעדות אלא גם מעוררות השראה ומתחברות לקהל ברמה עמוקה יותר.

הסודות של איש מקצוע

מקס דופלי, מצלמי האדריכלות ועיצוב הפנים המובילים בישראל, תורם כמה תובנות חשובות לצלמים של מבני ציבור: "בצילומים חשוב להראות את ממדי המבנה, אבל במקביל גם לרדת לפרטים. לכן אני עובד עם עדשות טלפוטו ועדשות מיוחדות(רחבות וטווח ביניים) לצילום אדריכלות, המאפשרות לבצע צילומי תקריב של פרטים כמו חזיתות, זגוגיות הזוהרות בשעות הדמדומים, ועוד. צלם אדריכלות ישתדל למצוא זוויות שונות, לא רק מהקרקע אלא גם מהגובה מנקודות וזוויות שונות וידגיש גם סביבה חיצונית ביחס לבניין המצולם או אלמנטים מעניינים של אדריכלות נוף לצד הבניין המצולם.

"לרוב אני משתמש באור טבעי במהלך היום, אך משלב טכניקות HDR בשעות הדמדומים כשאני רוצה להבליט פרטים באזורים כהים. מלבד זוויות חזיתיות אני מספק גם צילומים מזוויות אלכסוניות המדגישות את עומק הבניין ומראות פנים שונים של המבנה.

"אני מנסה להדגיש את הייחודיות של כל בניין וחלל ואת יופיים. בכל יום צילום אני הופך לפסיכולוג של הבניין, מנסה להבין אותו, לתפוס היבטים מחמיאים שלו ולבחור היטב את הזמן הטוב ביותר ביום לצילומו, כדי שיקבל ממדים מעניינים של אור וצל."

באתר של מקס דופלי -צילום אדריכלי ועיצוב פנים, יוכלו אנשי מקצוע לזכות בטיפים חשובים נוספים, ולהבין גם את גישתו של צלם עיצוב פנים לאובייקט המצולם ולמזמיני העבודות – שילוב של מקצוענות ייחודית לתחום, שירותיות ואחריות.

נכתב בשיתוף מקס דופלי – צלם אדריכלות ועיצוב פנים