מתכננים שיפוץ לבית מעץ? אלו הדברים שיש לוודא לפני

שיפוץ בית מעץ מחייב תשומת לב לשורה ארוכה של נושאים. התעלמות מכל אחד מהם עלולה להסתיים בנזק של ממש ובמפח נפש. כדי לעזור לכם לתכנון נכון את השיפוץ, כך שהוא יסב לכם מקסימום נחת, הכנו עבורכם מדריך מפורט – מוזמנים לקרוא וליישם את ההצעות.

לפרטים נוספים ויעוץ חינם השאירו פרטים 🏡

כל מה שחובה לדעת

מימון ודאי לכלל העבודות

הדבר הראשון שחובה לוודא לפני שמתחילים לתכנן את השיפוץ הוא שיש לכם מספיק כסף כדי להשלים את הפרויקט. לא מעט שיפוצים נתקעים באמצע העבודות בגלל שהתקציב כבר נוצל עד תום ועדיין יש הוצאות שחובה לשלם עליהן. ניתן למצוא לא מעט הלוואות, כולל לפרקי זמן ארוכים, אבל אסור להתעלם מהריבית הגבוהה שהופכת את הכסף שמספק הבנק (או חברה חוץ בנקאית) למוצר יקר. בכל מקרה חשוב מאוד להקפיד על החזר חודשי שלא יעלה על 25% מההכנסה הפנויה.

התאמה להיתר הבנייה

לכל מבנה ישנו היתר בנייה. הוספת אלמנטים שונים לבית קיים או ביצוע שינויים משמעותיים שמשפיעים על הקונסטרוקציה מחייבים בדיקה של היתר זה. למעשה לפני כל שיפוץ נרחב מומלץ לוודא בעזרת איש מקצוע מתאים מהן האפשרויות הקיימות בהתאם להיתר הקיים. במידת הצורך ניתן להגיש בקשה להיתר בנייה חדש עבור השיפוץ.

היעדר התנגדויות מצד השכנים

עוד פעולה חשובה לפני שיפוץ בית קיים היא בדיקה מול השכנים. אמנם בשטח שאתם בעלי הזכויות בו אתם יכולים באופן עקרוני לבצע כל פעולה, אבל חשוב לזכור שלשכנים ישנה האפשרות להגיש התנגדות למתן היתר לעבודות, וגם להערים קשיים בדרכים אחרות. בהתאם חשוב לתכנן את השיפוץ כך שלשכנים לא תהיה סיבה לפעול נגדכם.

מי אחראי במקרים של עבודות בנייה ללא היתר או בניגוד להיתר הקיים?

עבירה על חוקי התכנון והבנייה עלולה לסבך את כל הגורמים המעורבים בפרויקט: קודם כל הבעלים של המקרקעין בזמן שבוצעה עבירת הבנייה (ואם יש מספר שותפים לאותו שטח, כולם אחראים). לאחר מכן ישנה אחריות גם למי שביצע בפועל את השיפוץ, וגם האדריכל או המהנדס שחתומים על התוכניות עלולים לשלם מחיר אם לא ימנעו את עבירות הבנייה.

חשוב להדגיש שגם עבודה ללא היתר בכלל וגם שיפוץ אשר חורג מההיתר הקיים הן עבירות על החוק.

העונשים האפשריים במקרה של בנייה ללא היתר

הרשויות המקומיות הן אלה האחראיות על אכיפת חוקי הבנייה ובפרט בנייה אך ורק על סמך היתר מתאים. לשם כך הן משתמשות בשלל אמצעים, לרבות רחפנים, ויש גם מקרים שבהם תלונות שכנים מובילות לפתיחת חקירה.

כשיש ראיות לביצוע בנייה ללא היתר מתאים, יתחיל הליך משפטי – מנהלי או פלילי, בהתאם לנסיבות המקרה. אמצעי הענישה כשמוכחת העבירה נוקשים: קנסות גבוהים, צו הריסה למבנה (או לחלק ממנו), ירידה בשווי הנכס ובמקרים חמורים אפילו עונש מאסר בפועל לבעל הזכויות במקרקעין!

בהתאם, חשוב מאוד לדעת מה אומר החוק לגבי בנייה ללא היתר כדי לא להסתכן בענישה חמורה.